Zbigniew Namysłowski i jego zapomniana muzyka filmowa

18/09/2018
Zbigniew Namysłowski jeden z najważniejszych filarów historii polskiego jazzu nie cenił swojej twórczości na potrzeby filmu (o czym sam mówi w tej audycji!). "Nie ma tu nic specjalnego, czym mógłym się pochwalić" - przekonuje. A jednak wystarczy choćby krótki przegląd jego prac na potrzeby polskiej kinematografii, żeby przekonać się, że ów wkład, może niewielki, wypada jednak uznać za niezwykle interesujący: kilka fabuł, dokumenty i kino eksperymentalne. Niektóre z tych dźwiękowych ścieżek do dziś są niemal nieznane a sporo zostało już zupełnie zapomnianych. Namysłowski - muzyka filmowa na nowo odkryta - to treść i zwłaszcza ważne zadanie tego filmowo-jazzowego odcinka.

Audycja

JazzMovie - Jazz i film - dwa bratanki można by rzec parafrazując znane powiedzenie. Nie dość, że ruchome obrazy i muzyka jazzowa narodziły się niemal w tym samym czasie, to jeszcze przez lata i dekady XX wieku oba te działy współczesnej kultury lojalnie, wzajemnie się wspierały. JazzMovie to cykl opowieści o tym synchronicznym wspóistnieniu. O jazzie, który jak żadna inna muzyka ilustrował filmowe opowieści i filmie, który barwnie opowiadał o jazzie i jazzmanach. Znajdziecie tu wiele polskich wątków i odniesień, bo też polska kinematografia to prawdziwe bogactwo gdy idzie o jazz i jego filmowe inklinacje. Nie gorzej prezentuje się historia filmu na świecie pełna bezcennych biografii, muzycznych jazzowych eksperymentów i fabuł wykorzystujących jazz w całym jego historycznym bogactwie. Zatem JazzMovie to rodzaj przewodnika - gdy posłuchasz to na pewno chętniej obejrzysz!

Autorzy audycji i kontakt

Andrzej Winiszewski

Zawartość odcinka

1. Choinka strachu I - Air Condition Group
2. Choinka strachu II - Air Condition Group
3. Ukryty w słońcu I - kwartet Zbigniewa Namysłowskiego
4. Ukryty w słońcu II - kwartet Zbigniewa Namysłowskiego
5. Wycieczka w nieznane - kwartet Zbigniewa Namysłowskiego
6. Wielka majówka - Mannam & Zbigniew Namysłowski
7. Plamuz - zespół Zb. Namysłowskiego
8. Kandydatki - kwartet Zb. Namysłowskiego

Inne audycje

JazzMovie_13-11-2018_Novi Singers_całość.mp3

Novi Singers

Zespół Novi Singers stosunkowo często pojawiał się na ścieżkach dźwiękowych w historii polskiej kinematografii. Słyszymy go w filmach J.Rybkowskiego, J.Skolimowskiego, A.Kostenko, kilku etiudach szkolnych polskich filmowców i filmach krótkometrażowych
Pod_Prad_2018-11-29_Szwajcaria.mp3

Szwajcaria

Muzyka komponowana przez szwajcarskich muzyków wywiera wcale nie mały wpływ na obecną scenę jazzową. Tradycja nowatorskiego podejścia i oryginalnego stylu sięga dawno i już w połowie XX wieku twórca muzyki współczesnej Frank Martin...
JazzMovie_18-12-2018_Nahorny_całość-OK.mp3

Włodzimierz Nahorny

Włodzimierz Nahorny stworzył muzykę do ponad 30 filmów fabularnych, dokumentów, animacji i spektakli teatralnych.
JazzPRESSjonizm_2018-12-04_Bolewski Tubis.mp3

Maciej Tubis i Radosław Bolewski

"Jesteśmy minipowieścią z kilkoma wątkami" - mówi wokalista, czym rozbawia pianistę...
JazzPRESSjonizm_2019-01-16_Lech Basel.mp3

Lech Basel

Skąd biorą się najlepsze jazzowe zdjęcia. Wspomnienie Marka Karewicza i konkurs jego imienia.
JazzPRESSjonizm_2018-11-28_Patryk Krasniewski.mp3

Patryk Kraśniewski

"Nigdy nie uważałem się za pianistę stricte jazzowego" - twierdzi zwycięzca jazzowego konkursu.
JazzMovie_29-10-2018_całość_ptaszyn.mp3

Jan Ptaszyn Wróblewski

Jan Ptaszyn Wróblewski – jak sam mówiąc o sobie sugeruje w tej audycji - nie jest urodzonym filmowym ilustratorem. Muzyki i motywów muzycznych na potrzeby filmu stworzył niewiele, ale nawet owe nieliczne przypadki świadczą o jego niezwykłym talencie...
Jazz Kameralny_401_2019-01-28.mp3

Mark Lomax, II - "400 An Afrikan Epic" (cz. 1)

Muzyczny epos. Afrykańskie źródła czarnej Ameryki. Różne składy, wiele wątków.
JazzPRESSjonizm_2018-12-11_Adam Czerwinski.mp3

Adam Czerwiński - "Kiedy byłem"

"Zatraciło się to, co kiedyś było w jazzie najważniejsze - wspólnota, bycie ze sobą" - ubolewa perkusista.
JazzMovie_25-09-2018_Davis.mp3

Miles Davis

Miles Davis zasłynął w historii światowej kinematografii improwizowaną ścieżką dźwiękową do filmu Louis'a Malle'a "Windą na szafont" (1958) z Jeanne Moreau w roli głównej. Jednak film Malle'a był w zasadzie jednorazowym przedsięwzięciem.