Cykle Audycji

Chciałbym, ale się boję

Z dżezem jest lżej. To oczywiste. Jazz to muzyka, która - grana lub słuchana - powinna sprawiać przyjemność. Zbliżać ludzi. Rozbudzać wyobraźnię. Czasem pomagać przekraczać horyzonty, a czasem bezpiecznie prowadzić przez życie. Od ponad dwudziestu lat piszę i rozmawiam o muzyce, organizuję, promuję, wydaję. Na antenie RadioJazz.fm dzielę się starymi i nowymi melodiami, z którymi... lżej!

Co Duszy gra?

W audycji Marka Duszy usłyszymy jazzową klasykę i najnowsze nagrania także z okolic jazzu. Informacje o premierach i koncertach, sylwetki gigantów i informacje o nowych talentach. Co Duszy gra? To, co lubi, ceni i pragnie podzielić się tym ze słuchaczami. Bądźcie gotowi na dobry jazz. Marek Dusza - dziennikarz, krytyk jazzowy, fotograf, współpracuje z dziennikiem "Rzeczpospolita", miesięcznikami "Jazz Forum" i "Audio". Sześciokrotnie nominowany do tzw. "Jazzowego Oscara" - nagrody Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Krytyk Dziennikarz Roku, laureat tej nagrody za rok 2012.

Duży pokój

Jazz to nie tylko Miles, Coltrane czy Komeda. Oczywiście szanujemy te wszystkie legendy, na których również my się wychowaliśmy, ale chcemy pokazać, że w tej muzyce tkwi o wiele większy potencjał niż tylko podążanie ścieżkami wytyczonymi przez dawnych mistrzów. Definicyjne, „swingujące” ramy jazzu staramy się jak najbardziej rozerwać, wprowadzając do audycji dużo elektroniki, triphopu, acid jazzu czy nawet rocka progresywnego. Krótko mówiąc, muzyki na miarę naszych czasów, bez sztucznych ograniczeń stylistycznych. Nasze inne, społeczno-kulturalne wcielenie znajdziecie na stronie: http://duzypokoj17.pl/.

Etnos

ETNOS - czyli brzmienia świata i spotkania uchem, palcem i okiem po mapie. Będziemy odczarowywać folk i szukać nowych etno-wyzwań!

Free The Jazz

W gruncie rzeczy audycje radiowe sprowadzają się do tego, że prowadzący je chciałby zaprezentować kilka numerów i spróbować zainteresować nimi słuchaczy. Ta audycja będzie właśnie taka, nie będzie "pod klucz" – jej tematem będzie zarówno historia jazzu, jak jego współczesność, a także sprawy "poboczne", nie do końca z samym jazzem kojarzone.

Goście programu Jazz Doit!

Rozmowy z muzykami, organizatorami festiwali i ludźmi świata kultury w ramach audycji Jazz Doit! (poniedziałek - piątek 11.00 - 13:00)

Goście programu JazzPRESSjonizm

Rozmowy z muzykami, organizatorami festiwali i ludźmi świata kultury w ramach audycji JazzPRESSjonizm (poniedziałek - piątek 13.00 - 15:00)

Jazz Kameralny

Jedyna w polskich mediach audycja wyspecjalizowania w prezentowaniu nagrań małych składów jazzowych, która przetrwała jeszcze z czasów, kiedy Radio Jazz rozprzestrzeniało się za pomocą fal radiowych. Akordeon solo, puzon tylko z wokalem, dwa kontrabasy, wyłącznie dwa fortepiany lub cztery saksofony – coś dla każdego, kto nie boi się nietypowych zestawień instrumentalnych ale również dla takich, którzy nie nudzą się słuchając tysięcznej wersji składu fortepian + kontrabas + perkusja lub klasycznych kwartetów na czele z saksofonistą albo pianistów solo. Czasami - dla odmiany - wycieczki w rejony innych gatunków muzycznych.

Jazz dla ludzi

Jazz Dla Ludzi to nowa nazwa mojej audycji autorskiej. Jest to kontynuacja emitowanej na antenie Jazz Radia i RadiaJAZZ.fm od 2004 roku Jazz Travels. Formuła audycji nie zmieni się zbytnio, podobnie jak w Jazz Travels, będzie to prezentacja moich muzycznych pasji i fascynacji. Chcę dzielić się moimi refleksjami na temat muzyki, nie koniecznie wyłącznie jazzowej. Będę kontynuował przybliżanie słuchaczom tajników muzycznych zawiłości.

Jazz do tańca

W audycjach będę chciał pokazać słuchaczom, że jazz grano również przed czasami Parkera, Davisa czy Monka, że istnieje jazz, który dzięki swojej rytmiczności, ekspresywności a jednocześnie i melodyjności był i jest znakomitą muzyką do tańca, zabawy czy słuchania z kołysaniem się i tupaniem do rytmu, a muzyka ta dociera również do młodych, czego dowodem może być istnienie grup ludzi spotykających się w celu potańczenia przy niej i opanowania odpowiednich kroków tanecznych.

Jazz w Polsce

Polska kultura jazzowa ma się dobrze, o czym przekonują autorzy programu. Omówienie tego co aktualne w jazzowym środowisku, a także przegląd zjawisk, artystów i utworów, które wywarły wpływ na rozwój muzyki jazzowej w naszym kraju. Od jazzu tradycyjnego, przez swing, bebop, jazz rock, funk, cool po free jazz, fusion i jazz-hop oraz wszystko to, co nie daje ująć się w proste ramy gatunkowe. Nie zawsze zgodni, Mateusz Zarembowicz i Piotr Matla - zapraszają.

JazzMovie

Jazz i film - dwa bratanki można by rzec parafrazując znane powiedzenie. Nie dość, że ruchome obrazy i muzyka jazzowa narodziły się niemal w tym samym czasie, to jeszcze przez lata i dekady XX wieku oba te działy współczesnej kultury lojalnie, wzajemnie się wspierały. JazzMovie to cykl opowieści o tym synchronicznym wspóistnieniu. O jazzie, który jak żadna inna muzyka ilustrował filmowe opowieści i filmie, który barwnie opowiadał o jazzie i jazzmanach. Znajdziecie tu wiele polskich wątków i odniesień, bo też polska kinematografia to prawdziwe bogactwo gdy idzie o jazz i jego filmowe inklinacje. Nie gorzej prezentuje się historia filmu na świecie pełna bezcennych biografii, muzycznych jazzowych eksperymentów i fabuł wykorzystujących jazz w całym jego historycznym bogactwie. Zatem JazzMovie to rodzaj przewodnika - gdy posłuchasz to na pewno chętniej obejrzysz!

Jazzgot

Do wielkiego kotła wrzucamy wszystko co dobre, oryginalne i czerpiące z jazzu. Tłuste brzmienia, gatunkowe klasyki oraz soczyste i pachnące nowością numery. Wszystko to mieszamy z pomocą naszych wyjątkowych gości. Muzycy, Dj-e, producenci, legendy, debiutanci, ikony i muzyczni dewianci, ludzie ciekawi i nieszablonowi. 60 głośnych minut, bez sztywnych zasad za to z olbrzymią energią!

Kolory Materii

Kolory kreuje wyobraźnia, wyobraźnia wchodzi do gry tym intensywniej, im mniej oczywista jest materia dźwiękowa. Muzyka często bywa nietknięta dosłownością.Jazz kreatywny, awangardowy, free jazz, swobodna improwizacja to obszary muzyczne, które będziemy wspólnie odwiedzać najczęściej. Zapraszamy nienasyconych konsumentów muzyki do cotygodniowej gry z własną wyobraźnią. Do gry w kolory i w emocje.

Libaga Lataza

Muzyka świata, jazz etniczny. Dawne brzmienia i nowa tradycja. Z podróży, z szafy i z serca.

Nocne uderzenie

Nocne uderzenie, czyli muzyka, której nie puścimy w paśmie dziennym. Od poniedziałku do piątku, 24:00, Barnaba Siegel

Peryferia Jazzu

Peryferia Jazzu to cykliczna audycja muzyczna, w trakcie której zabieram Was w miejsca tak odległe od klasycznych brzmień jazzowych że śmiało można powiedzieć iż są to... Peryferia Jazzu. Wszelkie brzmienia spowinowacone od nu-jazzu, acid jazzu, funky jazzu po nuty z kategorii electro-soul, downtempo, chillout, psychochill, ambient oraz esperymentalne brzmienia przestrzeni Isao Tomity, to wachlarz dzwięków będący barwną ilustracją Jazzobrania. W trakcie tej piątkowej godziny częto odwiedzam wytwórnie zależne i te mniej zależne. Goszczę często w Niinja Tune i Sonar Kollektiv... ale też szukam tych miejsc, gdzie ucho zwykłego śmiertelnika dociera bardzo rzadko.

Pod prąd

Pojawienie się instrumentów elektrycznych nastąpiło około pół wieku po powstaniu muzyki jazzowej i na trwałe zmieniło jej oblicze. Można powiedzieć, że podpięcie wzmacniaczy pod prąd dało impuls i możliwość radykalnej zmiany. Słowniki języka polskiego podają dla "Pod Prąd" dwa główne znaczenia: dosłowne - "płynąć w kierunku przeciwnym do nurtu rzeki" oraz przenośne - "przeciwstawiać się panującym zwyczajom, poglądom itp., opierać się czemuś". W pierwszym znaczeniu, warto pójść pod prąd czasu i przyjrzeć historii, jak toczyły się drogi rozwoju muzyków tworzących, lub uczestniczących w tworzeniu jazzu elektrycznego, skąd brali inspiracje. Wszakże zmiana nie wzięła się znikąd.

PopUpMusic

PopUp Music - audycja prowadzona przez osoby związane z PopUp, niezależnym magazynem internetowym poświęconym ambitnej i nietuzinkowej muzyce bez ograniczeń stylistycznych. PopUp działa od 2004 roku, publikując wywiady, recenzje płytowe, fotoreportaże z koncertów i festiwali. Audycję prowadzi trzech warszawskich recenzentów magazynu, zarazem odpowiadających za jazzowe i około-jazzowe treści w PopUp.

Radio Nastrój

Muzyka to tlen. Muzyka tworzy Nastrój. Eklektycznie, syntetycznie, wytrawnie. Nastrój tak jak muzyka, niejedno imię ma. Dowodzi temu audycja Radio Nastrój w radioJAZZ.FM. W każdy poniedziałek o 21. Zapraszam, Tomasz Tobin.

Sama Treść

Na godzinę muzyki bez gatunkowych ograniczeń (od partytur, przez jazz, art rock, avant pop i r&b, aż po rap, elektronikę i ambient) zaprasza Borys Dejnarowicz, od kilkunastu lat aktywny jako krytyk muzyczny (m.in. Porcys, PULP, Dwutygodnik, T-Mobile Music) oraz muzyk (m.in. The Car Is On Fire, Newest Zealand, CNC, Manhattan). Więcej na facebook.com/substanceonly.

Simple Songs

Simple Songs ciągle się zmienia, proste piosenki nie oznaczają przewidywalności, czy muzycznego banału, którego pełno wokół nas. To tytuł umowny, który powstał dawno temu i już nie pamiętam dlaczego. W audycji często pojawiają się monografie przedstawiające historię jazzowego standardu, czasem bardzo długą historię, znajdziecie więc tu nagrania bardzo stare, jak i zupełnie nowe. Pojawiają się też melodie zupełnie nowe, które goszczą często w moim własnym muzycznym świecie. Mój muzyczny świat najbliższy jest klasycznego hard-bopu sprzed pół wieku, więc nowy przebój to dla mnie coś innego, niż dla ludzi odpowiedzialnych za muzykę w komercyjnych rozgłośniach.

Sztukmistrz

Na przestrzeni lat nabrałem wiary w słuszność robienia tego, co dyktuje swego rodzaju wewnętrzny głos. Ten, który dobiega z mojego wnętrza, kiedyś sprawił, że zapragnąłem słowem reagować na doświadczaną sztukę, a przy tym dzielić się własnymi fascynacjami. Ów imperatyw przywiódł mnie na łamy mediów muzycznych i on też spowodował, że figuruję teraz wśród twórców audycji autorskich w Radiu Jazz. Jako miłośnik sztuk – obok muzyki również kina, literatury czy malarstwa – chcę o nich opowiadać, zgłębiać je, ale i krytykować takie, które moim zdaniem na to zasługują. Sztukmistrz to, za Wielkim słownikiem języka polskiego, „człowiek pokazujący sztuki magiczne, cyrkowe”. Jest również „kuglarzem, magikiem”. Wydaje mi się to bardzo ciekawą, oddziałującą na wyobraźnię, metaforą pracy autora audycji radiowej. W audycji Sztukmistrz prezentuję taką muzykę, która jest mi bliska – a więc różnorodną, dotykającą rozmaitych sfer formalnych, intelektualnych czy emocjonalnych. Interesują mnie korespondencje, nawiązania, skojarzenia, reinterpretacje; zawartość programu nieraz wynika więc z pobudzającego mnie motywu przewodniego, frapującego zagadnienia, tematu stanowiącego wyzwanie. Zestawianie repertuaru to zawsze przygoda, którą przyrównałbym do budowania zajmującej słuchacza opowieści. Zapraszam na moje pokazy. Maciej Krawiec

The Seventies

Podróż przez najbardziej kolorową i intrygujacą epokę w historii muzyki - lata '70. Od uduchowionych medytacji przez jazzrockowy ogień po urzekające brzmieniem elektryczne utwory z pogranicza jazzu, soulu, funku, psychodelii, etno oraz afrobeatu. Wielkie nazwiska tamtej epoki i niedocenieni wirtuozowie, kamienie milowe światowej fonografii, zapomniane klejnoty oraz świeże wznowienia interesujących płyt.

Twopenny Hangover

Twopenny Hangover is a means by which I can share my enthusiasm about the lesser-known music makers and record labels, of yesterday and tomorrow, which I feel others may come to love as much as I do. The show goes out live on Monday 7-8 PM UK time/8-9 PM CET on www.radiojazz.fm, based in Warsaw, Poland.

Z Dżezem Lżej

Z dżezem jest lżej. To oczywiste. Jazz to muzyka, która - grana lub słuchana - powinna sprawiać przyjemność. Zbliżać ludzi. Rozbudzać wyobraźnię. Czasem pomagać przekraczać horyzonty, a czasem bezpiecznie prowadzić przez życie. Od ponad dwudziestu lat piszę i rozmawiam o muzyce, organizuję, promuję, wydaję. Na antenie RadioJazz.fm dzielę się starymi i nowymi melodiami, z którymi... lżej! facebook.com/zdzezemlzej zdzezemlzej.blogspot.com

Wszystkie audycje

28/06/2018

BLUESOWA OJCOWIZNA

Sztukmistrz

Ostatnia audycja w sezonie 2017/2018 to program wywiedziony z treści felietonu "Bluesowa ojcowizna", którym dzieliłem się ze słuchaczami przy okazji tegorocznego Dnia Ojca.

21/06/2018

Z MARCINEM WASILEWSKIM M.IN. O POWIEŚCI "MARTIN EDEN" LONDONA

Sztukmistrz

To wydanie audycji stanowi kontynuację cyklu spotkań z muzykami jazzowymi, podczas których jednym z kontekstów rozmowy jest wybrane przez nich dzieło literackie.

14/06/2018

Z MARCINEM OLAKIEM M.IN. O FELIETONACH ANDRZEJA CHŁOPECKIEGO

Sztukmistrz

Umiłowanie sztuki, erudycja, walka z bylejakością, kultura słowa - to główne hasła, które utożsamiłbym z postawą muzykologa i dziennikarza Andrzeja Chłopeckiego.

07/06/2018

ELEMENTY JAZZU U STRAWIŃSKIEGO, RAVELA, BERNSTEINA I INNYCH

Sztukmistrz

Jazzmani nieraz sięgali do partytur klasyków, by na temat ich kompozycji improwizować. Bach, Chopin, Ravel - dzieła na przykład tych twórców brano na warsztat, reinterpretowano i szukano na ich podstawie nowych wartości.

24/05/2018

MUZYKA MAURICE'A RAVELA M.IN. W UJĘCIU DOMINIKA WANI

Sztukmistrz

Żyjący na przełomie XIX i XX wieku kompozytor Maurice Ravel to jeden z tych twórców, który nie tylko realizował estetykę impresjonizmu czy nawiązywał do muzyki hiszpańskiej (np. w słynnym "Bolerze"), ale również interesował się współczesnymi trendami...

17/05/2018

PODSUMOWANIE 54. JAZZU NAD ODRĄ (TEPFER, AKAGI, MORENO I INNI)

Sztukmistrz

Dzieliłem się już w audycji wrażeniami po takich festiwalach, jak warszawskie Ad Libitum czy Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej. Innym wydarzeniem, które z uwagą śledziłem, była 54. edycja Jazzu nad Odrą

12/04/2018

SPOTKANIE Z MARTYNĄ BUNDĄ I JEJ POWIEŚCIĄ "NIECZUŁOŚĆ"

Sztukmistrz

Niedawno było mi dane przeczytać powieść Martyny Bundy pt. „Nieczułość”, którą w listopadzie ubiegłego roku opublikowało Wydawnictwo Literackie.

05/04/2018

MIĘDZY SAMOTNOŚCIĄ A SPOTKANIEM (PO FILMIE "ROZMOWA" COPPOLI)

Sztukmistrz

Zainspirowany niedawnym ponownym obejrzeniem wybitnego filmu „Rozmowa” w reżyserii Francisa Forda Coppoli z 1974 roku, w tej audycji postanowiłem podzielić się niektórymi ze znakomitych motywów muzycznych z tego obrazu.

29/03/2018

MUZYCZNA ILUSTRACJA WYWIADU Z MICHAŁEM MIŚKIEWICZEM

Sztukmistrz

W aktualnym numerze miesięcznika „Jazz Forum” (3/2018) ukazał się mój wywiad ze znakomitym perkusistą Michałem Miśkiewiczem.

15/03/2018

JAZZ ZE SŁOWACJI + POLSKA MUZYKA Z KATALOGU HEVHETIA RECORDS

Sztukmistrz

Po tym, jak niedawno spędziłem wyborny czas w słowackiej Tatrzańskiej Łomnicy, postanowiłem zaprezentować w audycji muzyków stamtąd pochodzących.

08/03/2018

Z ULYANĄ HEDZIK O BIAŁORUSKIEJ LITERATURZE, MUZYCE I TOŻSAMOŚCI

Sztukmistrz

To wydanie Sztukmistrza to kolejny odcinek cyklu rozmów z muzykami, w centrum których znajduje się literatura. Mając za sobą podobne spotkania z Anną Gadt i Piotrem Orzechowskim, tym razem moim gościem była białoruska wokalistka Ulyana Hedzik...

22/02/2018

SKRZYPCE I FORTEPIAN SOLO

Sztukmistrz

Nieraz dzieje się tak, że ze spotkania z danym artystą czy wysłuchania jakiejś płyty wywodzi się pomysł na niemal dwugodzinną audycję!

15/02/2018

SPOTKANIA Z KRZYSZTOFEM PASTOREM I KRZYSZTOFEM SZMAŃDĄ

Sztukmistrz

W tym wydaniu Sztukmistrza dzielę się fragmentami moich dwóch rozmów z artystami, z którymi spotkałem się niedawno w warszawskiej Operze Narodowej: dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego Krzysztofem Pastorem oraz perkusistą Krzysztofem Szmańdą.

01/02/2018

NOWOŚCI OD INTAKT RECORDS, FUNDACJI "SŁUCHAJ" I FORTUNE (2)

Sztukmistrz

Ten odcinek Sztukmistrza to kolejny wybór nowości z katalogów trzech wytwórni: szwajcarskiej Intakt Records oraz polskich oficyn ForTune i Fundacja "Słuchaj".

25/01/2018

NOWOŚCI OD INTAKT RECORDS, FUNDACJI "SŁUCHAJ" I FORTUNE (1)

Sztukmistrz

Po melancholijnej, posępnej, wzruszającej audycji sprzed tygodnia nadszedł czas na nieco nowości, którym nieobcy jest duch swobodnej improwizacji, konceptualizmu, eksperymentu oraz formalnych poszukiwań.