Bang Bang (My Baby Shot Me Down)

30/06/2020
Cher rozwijała swoją karierę solową równolegle do zespołu, który tworzyła z mężem – Sonny & Cher. W ten sposób bywało, że konkurowali na listach przebojów sami ze sobą, bowiem w końcówce lat sześćdziesiątych wylansowali (głównie w USA) całkiem sporo przebojów. Fani do dziś pamiętają „I Got You Babe”, kilka utworów skomponowanych przez Boba Dylana, „All I Really Want To Do”, „Where Do You Go”. Albumy firmowane przez Cher i przez Sonny & Cher w latach sześćdziesiątych składały się zresztą głównie z coverów i kilku kompozycji Sonny Bono, z których najbardziej znaną pozostają do dziś „Bang Bang” i „The Beat Goes On” – wpisany na listę jazzowych standardów przez Gabora Szabo.
Trudno odmówić sprawności realizacyjnej nagraniu Cher, której udało się ten utwór wprowadzić na listy przebojów w wielu krajach. Ja jednak za najważniejszą wczesną wersję „Bang Bang” uważam nagranie Nancy Sinatry, które powstało niemal natychmiast po premierze wersji Cher i zostało umieszczone na płycie „How Does That Grab You?”, która podobnie jak płyty Cher była zbiorem przebojów pożyczonych od innych wykonawców. Tą wersję spopularyzował w 2003 roku Quentin Tarantino, umieszczając nieco zmienioną wersję tego nagrania w kluczowej scenie pierwszej części filmu „Kill Bill”. Połączenie głosu wokalistki i brzmienia gitary Billy Strange’a sprawiło, że widzowie na całym świecie zaczęli szukać starych nagrań Nancy Sinatry.
Utwór Sonny Bono ma niezliczoną ilość przeróżnych interpretacji, przygotowanych przez muzyków pop, raperów, zespołów rockowych i co oczywiście zwykle najciekawsze, wersji improwizowanych przygotowanych przez muzyków jazzowych. Dwie według mnie najciekawsze nowoczesne wariacje na temat „Bang Bang” należą do artystów wytwórni ACT Music – wokalna przygotowana przez Idę Sand i instrumentalna nagrana przez Vincenta Peirani’ego.
Cher w latach osiemdziesiątych przygotowała swoją rockową wizję tego utworu, kiedy po raz kolejny powracała na scenę – tym razem z niezłym sukcesem (album „Cher”). Ja jednak wole kameralne jazzowe wersje. Ida Sand doskonale wykorzystała fantastyczny zespół z Nilsem Landgrenem, Ulfem Wakeniusem i Larsem Danielssonem. Vincent Peirani jest jak zwykle zjawiskowy, szczególnie kiedy pojawia się w studiu razem z Emile Parisienem. Jeśli to Wam nie wystarczy – polecam Stevie Wondera, Gabora Szabo, i pierwsze wykonanie Cher z albumu „The Sonny Side Of Cher”.

Audycja

Cover To Cover - O wielu przebojach napisano całe książki, czasem dotyczące jedynie jednej studyjnej rejestracji. CoverToCover to moje subiektywne spojrzenie na piękne melodie, z reguły w audycji pojawia się oryginał i jakaś zupełnie nieoczekiwana i zaskakująca wersja. Jazzowe standardy, melodie znanych z pierwszych miejsc list popowych przebojów, które upiększyli kreatywni improwizatorzy. Najbardziej znane jazzowe przeboje i instrumentalne wersje piosenek, których teksty wielu zna na pamięć. Zaskakujące i inspirująco różne od oryginałów, często trudne do odnalezienia i dawno nie wznawiane.

Autorzy audycji i kontakt

Rafał Garszczyński

Zawartość odcinka

1. Nancy Sinatra – How Does That Grab You? (Kill Bill, Vol. 1 Original Soundtrack)
2. Ida Sand – Meet Me Around Midnight
3. Vincent Peirani – Living Being II (Night Walker)

Inne audycje

DTBLive_142_2020-09-18.mp3

#142: Spice 1

45 minut muzyki z najlepszych lat twórczości Spice'a
Over_The_Rainbow_C2C.mp3

Over The Rainbow

Historia tego utworu jest pełna niezwykłych zwrotów akcji i powrotów do światowej popularności, często w sposób, którego nikt się nie spodziewał.
Mistrzowie_Wlodzimierz_Nahorny_Podcast.mp3

Włodzimierz Nahorny

Vol.2 | Podcast z audycji poświęconych twórczości zespołu Włodzimierza Nahornego. Audycje emitowane były w dniach 07.09-11.09.2020 roku
Moon_River_C2C.mp3

Moon River

Utwór napisał Henry Mancini, jeden z twórców niezliczonej ilości ilustracyjnej muzyki filmowej. Wśród jego kompozycji znajdziecie sporo takich, które na trwałe znalazły się w jazzowym repertuarze.
KoloryMaterii147_2020-09-08.mp3

"Flower-Power" Jazz

Kwartet Charlesa Lloyda w świątyni acid-rocka – Fillmore Auditorium 1967
DTBLive_141_2020-09-11.mp3

#141: LOX, Felt, Mach-Hommy

Kilka sierpniowych nowości w rapie
Aint_No_Sunshine_C2C.mp3

Ain’t No Sunshine

Pierwsza wersja „Ain’t No Sunshine” została wydana na singlu promującym album „Just As I Am” twórcy tej piosenki – Billa Withersa w 1971 roku.
Smile_C2C.mp3

Smile

„Smile” podobno napisał Charlie Chaplin. Utwór powstał jako element ścieżki dźwiękowej do filmu „Modern Times” w 1936 roku.
Invitation_C2C.mp3

Invitation

Historię powstania „Invitation” opisałem niedawno przy okazji nowego odcinka naszego radiowego cyklu Mistrzowie Polskiego Jazzu opowiadającego o niezwykłej karierze jednego z największych światowych kompozytorów muzyki filmowej – Bronisława Kapera
Moon_Is_A_Harsh_Mistress_C2C.mp3

Moon Is A Harsh Mistress

Utwór napisany przez Jimmy Webba jest rodzajem cichego jazzowego standardu. Nikomu nie udało się zrobić z tej piosenki nigdy wielkiego przeboju, żadne wielkie nazwisko nie jest skojarzone na stałe z tym utworem.