Someday We’ll All Be Free

26/05/2020
Cała twórczość Donny Hathawaya jest dziś doceniana chyba bardziej niż za życia artysty.
Donny Hathaway napisał sporo utworów, które w jego wykonaniu trafiły na listy przebojów – „The Ghetto”, „Little Ghetto Boy” i świąteczne „This Christmas”. Jest też znany z uchodzących dziś za jedne z najważniejszych interpretacji utworów innych wykonawców i autorów – „Where Is The Love” zaśpiewał wspólnie z Robertą Flack, jego wersja „A Song For You” mimo, że nie zmieściła się w odcinku CoverToCover poświęconemu kompozycji Leona Russella, należy do najczęściej przypominanych. Był też przez wiele lat aranżerem i producentem Curtom Records – wytwórni należącej do Curtisa Mayfielda, w której produkował i aranżował dla samego szefa, ale też dla Arethy Franklin, The Staples Singers i The Impressions. Z pewnością jest bardziej znany w USA. Jest często wymieniany przez jazzowych wokalistów i wokalistki, jako źródło inspiracji i jeden z ulubionych wokalistów. Ostatnio Grażyna Auguścik umieściła zbiór jego nagrań na liście swoich 5 ulubionych płyt wszechczasów. Gdybym musiał wybrać jeden album Donny Hathawaya, pewnie nie byłoby to nagranie „Extension Of A Man” zawierające piosenkę „Someday We’ll All Be Free”. Wybrałbym chyba nagrany rok wcześniej album koncertowy „Live”, na którym znajdziecie największy przebój muzyka – „The Ghetto” oraz kompozycję Carole King „You’ve Got A Friend” i mój ulubiony utwór z „Imagine” Johna Lennona – „Jealous Guy”. Na szczęście nie muszę wybierać. Dlatego sięgam po oryginalne, premierowe nagranie kompozycji „Someday We’ll All Be Free”.
Album z 1973 roku okazał się ostatnim solowym projektem Donny Hathawaya, który po wielu problemach ze zdrowiem, zarówno fizycznych, jak i psychicznych zmarł w 1979 roku w wieku 34 lat. Po repertuar ojca sięga czasem soulowa i jazzowa wokalistka Lalah Hathaway, znana z nagrań solowych, ale też współpracy z Marcusem Millerem, Joe Sample, i Mary J. Blige. W towarzystwie zespołu Take 6, Lalah Hathaway nagrała „Someday We’ll All Be Free”. Tą wersję znajdziecie na płycie „Beautiful World” zespołu Take 6. Utwór nagrał też George Benson na płycie „Songs And Stories” w 2009 roku. Jednak obie wersje są mniej ciekawe wokalnie niż oryginał. Dlatego wybieram dwie wyśmienite interpretacje instrumentalne. Nagranie Kenny Garretta z 1990 roku znajduje się na płycie „African Exchange Student”. To jeden z wczesnych i jednocześnie moich ulubionych albumów Garretta. Dziesięć lat później kompozycję Donny Hathawaya zagrał solo na gitarze Charlie Hunter.

Audycja

Cover To Cover - O wielu przebojach napisano całe książki, czasem dotyczące jedynie jednej studyjnej rejestracji. CoverToCover to moje subiektywne spojrzenie na piękne melodie, z reguły w audycji pojawia się oryginał i jakaś zupełnie nieoczekiwana i zaskakująca wersja. Jazzowe standardy, melodie znanych z pierwszych miejsc list popowych przebojów, które upiększyli kreatywni improwizatorzy. Najbardziej znane jazzowe przeboje i instrumentalne wersje piosenek, których teksty wielu zna na pamięć. Zaskakujące i inspirująco różne od oryginałów, często trudne do odnalezienia i dawno nie wznawiane.

Autorzy audycji i kontakt

Rafał Garszczyński

Zawartość odcinka

1. Donny Hathaway – Never My Love: The Anthology – Favourites (oryginalnie: Extension Of A Man)
2. Kenny Garrett – African Exchange Student
3. Charlie Hunter – Charlie Hunter

Inne audycje

Cry_Me_A_River_C2C.mp3

Cry Me A River

Piosenkę skomponował Arthur Hamilton, z myślą o filmie „Pete Kelly's Blues”, w którym główną rolę grał, będąc jednocześnie przez większość czasu jego reżyserem, niejaki Jack Webb.
JazzMovie_2020-09-08-OK.mp3

Bronisław Kaper i jego muzyka filmowa

Bronisław Kaper to w historii polskiej kultury międzywojnia postać szczególna. Jego nazwisko stanowi do dziś markę samą w sobie a jego muzyka do kinowych przebojów światowego kina XX wieku jest ważnym rozdziałem w historii nowożytnej kultury.
jazzczyliblues_goscienaurodzinachKrola_2020-09-16.mp3

Goście Na Urodzinach Króla

Znamienici goście na urodzinach B.B. Kinga
You_Are_My_Sunshine_C2C.mp3

You Are My Sunshine

„Kolejna piosenka z ciekawą historią. Utwór powstał w 1939 roku, jego autorem był Jimmie Davis, któremu pomagał niejaki Charles Mitchell. Ten drugi znany jest dziś przede wszystkim jako pomocnik Davisa przy „You Are My Sunshine”.
Aint_No_Sunshine_C2C.mp3

Ain’t No Sunshine

Pierwsza wersja „Ain’t No Sunshine” została wydana na singlu promującym album „Just As I Am” twórcy tej piosenki – Billa Withersa w 1971 roku.
Mistrzowie_Wlodzimierz_Nahorny_Podcast.mp3

Włodzimierz Nahorny

Vol.2 | Podcast z audycji poświęconych twórczości zespołu Włodzimierza Nahornego. Audycje emitowane były w dniach 07.09-11.09.2020 roku
Smile_C2C.mp3

Smile

„Smile” podobno napisał Charlie Chaplin. Utwór powstał jako element ścieżki dźwiękowej do filmu „Modern Times” w 1936 roku.
DTBLive_141_2020-09-11.mp3

#141: LOX, Felt, Mach-Hommy

Kilka sierpniowych nowości w rapie
jazzczyliblues_bluesowyodcienColtranea_2020-09-09.mp3

Bluesowy Odcień Coltrane'a

Bluesowe akcenty w muzyce Johna Coltrane'a
Over_The_Rainbow_C2C.mp3

Over The Rainbow

Historia tego utworu jest pełna niezwykłych zwrotów akcji i powrotów do światowej popularności, często w sposób, którego nikt się nie spodziewał.