Kalendarium filmowe – rok 1981

03/03/2020
Rok 1981 w historii polskiej filmografii jazzowej – biorąc pod uwagę sytuacje polityczną i stan wojenny – pod względem jazzowych filmów prezentuje się całkiem bogato. Feliks Falk tworzy jedno z najważniejszych jazzowych dzieł w dziejach polskiej filmografii a świetną muzykę filmową piszą W.Karolak i W.Nahorny… Dla polskiej kultury (zwłaszcza jazzu i filmu) to okres niezwykle trudny. Wstrzymywane są wydania płyt, przekładane lub odwoływane premiery filmów a i ogólna sytuacja na muzycznym rynku nie jest najlepsza (zakaz zgromadzeń, odwoływane koncerty i festiwale). A jednak to właśnie w tym ciężkim okresie (a może właśnie z jego powodu!) powstaje najważniejszy bodaj film rozliczeniowy z okresem stalinizmu w Polsce „Był jazz” F.Falka oparty na dziejach łódzkiego zespoły Melomani – pierwszej formacji jazzowej w historii polskiego jazzu.

Audycja

JazzMovie - Jazz i film - dwa bratanki można by rzec parafrazując znane powiedzenie. Nie dość, że ruchome obrazy i muzyka jazzowa narodziły się niemal w tym samym czasie, to jeszcze przez lata i dekady XX wieku oba te działy współczesnej kultury lojalnie, wzajemnie się wspierały. JazzMovie to cykl opowieści o tym synchronicznym wspóistnieniu. O jazzie, który jak żadna inna muzyka ilustrował filmowe opowieści i filmie, który barwnie opowiadał o jazzie i jazzmanach. Znajdziecie tu wiele polskich wątków i odniesień, bo też polska kinematografia to prawdziwe bogactwo gdy idzie o jazz i jego filmowe inklinacje. Nie gorzej prezentuje się historia filmu na świecie pełna bezcennych biografii, muzycznych jazzowych eksperymentów i fabuł wykorzystujących jazz w całym jego historycznym bogactwie. Zatem JazzMovie to rodzaj przewodnika - gdy posłuchasz to na pewno chętniej obejrzysz!

Autorzy audycji i kontakt

Andrzej Winiszewski

Zawartość odcinka

1. Filip z Konopii (W.Karolak) – mix-time: 2’41”
2. Konopielka (W.Karolak) – mix-time: 3’29”
3. Zapach psiej sierści (W.Nahorny) – mix-time: 9’55”
4. Był jazz (opr. muz. Jerzy Matula) – mix-time: 6’30”
5. Wielka majówka – main theme (M.Jackowski) – time: 2’

Inne audycje

Whatd_I_Say_C2C.mp3

What’d I Say

W przypadku „What’d I Say” długo szukałem nagrania, którego autor potrafiłby zbliżyć się choćby trochę do genialnego pierwowzoru. Niestety to niemożliwe.
podprad_AtomStringQuartet_2020-05-14.mp3

Atom String Quartet

Przegląd muzyki nagranej przez Atom String Quartet.
jazzczyliblues_funkyneworleans_2020-05-13.mp3

Funky New Orleans

Współczesność i korzenie funkujących rytmów rodem z Nowego Orleanu.
JazzMovie_17-03-2020_śpiewnik filmowy vol.1-OK.mp3

Jazzowy Śpiewnik Filmowy

Filmowe piosenki w jazzowej filmografii to całkiem pokaźny zbiór często bardzo wartościowej muzyki. Niestety do dziś nieopisany i nieuporządkowany. Nie wiele można z tym zrobić, prócz grania, przypominania, prezentowania i utrwalania… co też czynie w pier
Kolory Materii 129_2020-05-05.mp3

Jak zdobyto Dziki Zachód

Czy coś łączy Django (Quentina Tarantino) z Sonny Rollinsem?
JazzMovie_17-09-2019_Wanda Warska_OK.mp3

Wanda Warska

Wanda Warska wyśpiewała i nagrała na potrzeby polskiego filmu kilkanaście wokaliz. Niestety, pamiętamy tylko o jednej, tej z „Pociągu” Kawalerowicza, a przecież pozostałe są o wiele ciekawsze i artystycznie wartościowe!
JazzMovie_3-12-2019_wspomnienia o Komedzie_OK.mp3

Komeda we wspomnieniach...

Kolejny odcinek cyklu „Muzyka - Krzysztof T. Komeda” z wypowiedziami polskich muzyków jazzowych.
JazzMovie_4-02-2020_Jazz dla dzieci w animacji.mp3

Jazz dla dzieci, czyli muzyka jazzowa w polskim filmie animowanym.

Jazz, ze swoją rozimprowizowaną swobodą i kolorytem, zawsze wydawał się dobrym materiałem na muzyczną ilustrację do dziecięcych kreskówek czy animacji. Niestety polska filmografia jazzowa chyba nie podjęła wyzwania i przykładów wykorzystania jazzu w filma
Like_A_Rolling_Stone_C2C.mp3

Like A Rolling Stone

O tej kompozycji i tylko o niej całą książkę napisał jeden z najlepszych krytyków piszących o muzyce rockowej – Greil Marcus.
JazzMovie_18-02-2020_Klasyka-Dwaj ludzie z szafą.mp3

Klasyka Polskiego Filmu Jazzowego – Dwaj ludzie z szafą

Szkolna etiuda Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą” do bodaj najważniejszy przykład modelowej współpracy polskich jazzmanów i filmowców. Dla Polańskiego i Komedy to jednocześnie znaczące wydarzenie w ich działalności artystycznej: Komeda wkracza w świ