10 polskich jazzowych filmowych hitów

05/02/2019
Polska filmografia jazzowa zajmuje dość niewielki obszar w historii polskiej kinematografii. Jednak gdyby tak przyjrzeć się (może lepiej przysłuchać!) uważniej, to okaże się, że w polskich filmach ostatnich co najmniej 60 lat, tego jazzu wcale nie jest tak mało. Fabuły, biografie, dokumenty, reportaże, kreskówki, animacje, filmy edukacyjne, oświatowe, eksperymentalne – całkiem spore bogactwo… może zatem warto pokusić się o pewne podsumowania i zestawienia. Tym bardziej warto, że podobnych rankingów dotyczących jazzu i jego miejsca w polskim kinie mamy jak na lekarstwo. Zatem… zacznijmy od 10 najbardziej znanych, popularnych i rozpoznawalnych jazzowych motywów, które stały się muzyczną wizytówką wybranych 10 polskich filmów. Będzie nieobiektywnie choć każdemu w miarę zasług…

Audycja

JazzMovie - Jazz i film - dwa bratanki można by rzec parafrazując znane powiedzenie. Nie dość, że ruchome obrazy i muzyka jazzowa narodziły się niemal w tym samym czasie, to jeszcze przez lata i dekady XX wieku oba te działy współczesnej kultury lojalnie, wzajemnie się wspierały. JazzMovie to cykl opowieści o tym synchronicznym wspóistnieniu. O jazzie, który jak żadna inna muzyka ilustrował filmowe opowieści i filmie, który barwnie opowiadał o jazzie i jazzmanach. Znajdziecie tu wiele polskich wątków i odniesień, bo też polska kinematografia to prawdziwe bogactwo gdy idzie o jazz i jego filmowe inklinacje. Nie gorzej prezentuje się historia filmu na świecie pełna bezcennych biografii, muzycznych jazzowych eksperymentów i fabuł wykorzystujących jazz w całym jego historycznym bogactwie. Zatem JazzMovie to rodzaj przewodnika - gdy posłuchasz to na pewno chętniej obejrzysz!

Autorzy audycji i kontakt

Andrzej Winiszewski

Zawartość odcinka

Tracklista (wg pozycji w rankingu):
10. Rewers – Warszawa 1952 – muz. Włodek Pawlik
9. Excentrycy – „I’ve got you under my skin” (muz. Cole Porter) – aranż. Wojciech Karolak, wyk. Maciej Stuhr
8. Pożegnanie z Marią – muz. Tomasz Stańko
7. Jej portret – muz. Włodzimierz Nahorny
6. Był jazz – muz. Jerzy Matuszkiewicz
5. Polowanie na muchy – muz. Andrzej Korzyński
4. Niewinni czarodzieje – muz. Krzysztof Komeda
3. Dwaj ludzie z szafą – muz. Krzysztof Komeda
2. Pociąg – Moonray (muz. Artie Show) – opr. Andrzej Trzaskowski, wyk. Wanda Warska
1. Nóż w wodzie – muz. Krzysztof Komeda

Inne audycje

Jazz Kameralny_402_2019-02-04.mp3

Mark Lomax, II - "400 An Afrikan Epic" (cz. 2)

Muzyczny epos. Afrykańskie źródła czarnej Ameryki. Różne składy, wiele wątków.
Pod prad_2018-12-20.mp3

Cicha Noc

Z okazji Świąt i najbardziej popularnej na całym świecie kolędy Cicha Noc, posłuchamjy utworów, których tytuł odnosi się do słowa "cisza".
JazzPRESSjonizm_2019-01-17_Nikola Kolodziejczyk.mp3

Nikola Kołodziejczyk - "Suite For Trumpet, Trombone And String Orchestra"

Pianista, jako kompozytor i dyrygent, przekazuje część swojej wolności orkiestrze.
JazzMovie_16-10-2018_całosc_kurylewicz.mp3

Andrzej Kurylewicz

Andrzej Kurylewicz kojarzony jest dziś zwłaszcza z serialowymi tematami z „Polskich dróg” J.Morgensterna czy „Lalki” Ryszrda Bera z lat 70. Jednak gdy przyjrzymy się jego filmografii do okaże się, że znaleźć tam można prawdziwe jazzowe perły.
JazzPRESSjonizm_2019-01-16_Lech Basel.mp3

Lech Basel

Skąd biorą się najlepsze jazzowe zdjęcia. Wspomnienie Marka Karewicza i konkurs jego imienia.
Pod_Prad_2019-01-24_50 urodziny King Crimson.mp3

50 urodziny King Crimson

13 stycznia 1969 roku w Fulham Palace Cafe rozpoczął próby King Crimson. W pździerniku tego roku ukazał się pierwszy album grupy. Już okładka zapowiadała niezwykłe przeżycia.
JazzMovie_25-09-2018_Davis.mp3

Miles Davis

Miles Davis zasłynął w historii światowej kinematografii improwizowaną ścieżką dźwiękową do filmu Louis'a Malle'a "Windą na szafont" (1958) z Jeanne Moreau w roli głównej. Jednak film Malle'a był w zasadzie jednorazowym przedsięwzięciem.
JazzDoIt_2019-02-28_PiotrSiegel.mp3

Piotr Siegel

Wywiad z lektorem i basistą Piotrem Siegelem
Jazz Kameralny_401_2019-01-28.mp3

Mark Lomax, II - "400 An Afrikan Epic" (cz. 1)

Muzyczny epos. Afrykańskie źródła czarnej Ameryki. Różne składy, wiele wątków.
JazzPRESSjonizm_2019-02-21_AniaBratek.mp3

Ania Bratek - zespół Mów

"Najważniejsze jest spotkanie z drugim człowiekiem" - uważa wokalistka.