Wanda Warska

19/08/2019
Wanda Warska wyśpiewała i nagrała na potrzeby polskiego filmu kilkanaście wokaliz. Niestety, pamiętamy tylko o jednej, tej z „Pociągu” Kawalerowicza, a przecież pozostałe są o wiele ciekawsze i artystycznie wartościowe! Pojawiają się najczęściej jako motywy przewodnie filmów albo umieszczane wewnątrz ilustracji muzycznej ale są i takie, których trudno szukać w filmografii Wandy Warskiej (to takie perły ostatnio przypadkiem odkryte). To o nich także jest ten odcinek JazzMovie…

Audycja

JazzMovie - Jazz i film - dwa bratanki można by rzec parafrazując znane powiedzenie. Nie dość, że ruchome obrazy i muzyka jazzowa narodziły się niemal w tym samym czasie, to jeszcze przez lata i dekady XX wieku oba te działy współczesnej kultury lojalnie, wzajemnie się wspierały. JazzMovie to cykl opowieści o tym synchronicznym wspóistnieniu. O jazzie, który jak żadna inna muzyka ilustrował filmowe opowieści i filmie, który barwnie opowiadał o jazzie i jazzmanach. Znajdziecie tu wiele polskich wątków i odniesień, bo też polska kinematografia to prawdziwe bogactwo gdy idzie o jazz i jego filmowe inklinacje. Nie gorzej prezentuje się historia filmu na świecie pełna bezcennych biografii, muzycznych jazzowych eksperymentów i fabuł wykorzystujących jazz w całym jego historycznym bogactwie. Zatem JazzMovie to rodzaj przewodnika - gdy posłuchasz to na pewno chętniej obejrzysz!

Autorzy audycji i kontakt

Andrzej Winiszewski

Zawartość odcinka

1. Moonray (Artie Shaw) time: 2’15”
2. Wakacje Pana Hulot (A.Romans) time: 2’36”
3. Pingwin II (K.Komeda) time: 2’03”
4. Ktokolwiek wie… (W.Kilar) time: 1’56”
5. Cyrograf dojrzałości (A.Kurylewicz) mix-time: 4’32”
6. Draka (A.Kurylewicz) mix-time: 2’49”
7. Jezioro osobliwości (W.Warska) mix-time: 5’43”

Inne audycje

JazzMovie_2-04-2015_Wojciech Karolak_OK.mp3

Wojciech Karolak

Wojciech Karolak chyba do dziś nie jest szczególnie pamiętany jako kompozytor muzyki filmowej. A przecież w jego muzycznej filmografii znajduje się kilka znaczących dzieł polskiego kina by wspomnieć choćby słynną Konopielkę W.Leszczyńskiego.
Andrzej_Jagodzinski_Podcast.mp3

Andrzej Jagodziński

Podcast z audycji poświęconych sylwetce Andrzeja Jagodzińskiego, jednego z najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych. Audycje emitowane były w dniach 24-28 czerwca 2019r
JazzMovie_16-10-2018_całosc_kurylewicz.mp3

Andrzej Kurylewicz

Andrzej Kurylewicz kojarzony jest dziś zwłaszcza z serialowymi tematami z „Polskich dróg” J.Morgensterna czy „Lalki” Ryszrda Bera z lat 70. Jednak gdy przyjrzymy się jego filmografii do okaże się, że znaleźć tam można prawdziwe jazzowe perły.
JazzMovie_29-10-2018_całość_ptaszyn.mp3

Jan Ptaszyn Wróblewski

Jan Ptaszyn Wróblewski – jak sam mówiąc o sobie sugeruje w tej audycji - nie jest urodzonym filmowym ilustratorem. Muzyki i motywów muzycznych na potrzeby filmu stworzył niewiele, ale nawet owe nieliczne przypadki świadczą o jego niezwykłym talencie...
JazzMovie_5-02-2019_the best of polish jazz movies.mp3

10 polskich jazzowych filmowych hitów

Najbardziej znane (i mniej znane) jazzowe tematy w historii polskiej kinematografii czyli 10 polskich jazzowych filmowych hitów.
JazzPRESSjonizm_2019-06-27_Mist.mp3

Mist - "Live Dragon"

"Staramy się nie myśleć co zrobić, żeby nasza muzyka się sprzedała" - taką dewizą kieruje się duet Mist.
JazzMovie_08-01-2018_Komeda part-01.mp3

Krzysztof Komeda

Oficjalne filmografie wymieniają ok. 70 filmów do których Komeda napisał muzykę. Jednak tylko kilkanaście obrazów z tej grupy to filmy znane i rozpoznawalne w powszechnym obiegu...
JazzPRESSjonizm_2019-09-03_marimba.mp3

Marimba i wiele innych instrumentów perkusyjnych

"Perkusja może być dla wszystkich" - twierdzi Mateusz Zawadzki z Tria Per Ka.
jazz czyli blues 11-09-2019.mp3

James Brown - Messing with the Blues

James Brown sławę zyskał jako Ojciec Chrzestny Muzyki Soul oraz jako jeden z prekursorów współczesnego funku, jednak nigdy nie stracił z pola widzenia bluesa i rhythm’n’bluesa.

JazzMovie_19-03-2019_Komeda-Etler_całość OK.mp3

Krzysztof Komeda - muzyka do filmów krótkometrażowych

Edward Etler nie wyobrażał sobie aby w jego filmach pierwszej połowy lat 60. brzmiała muzyka innego kompozytora niż Komeda. Razem zrealizowali 8 krótkich filmów o charakterze oświatowo-edukacyjnym i popularyzatorskim.