Fortepian Fender Rhodes, część pierwsza.

21/05/2020
Harold Rhodes rozpoczął konstruowanie małych przenośnych fortepianów elektrycznych w latach czterdziestych. Po wielu latach udoskonaleń i we współpracy z Leo Fenderem powstał instrument, którego wyjątkowe brzmienie zdominowało na kilka lat brzmienie muzyki rozrywkowej i jazzowej na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Po latach zapomnienia, ponownie zyskuje zainteresowanie ze strony muzyków polskiej awangardy.

Audycja

Pod prąd - Pojawienie się instrumentów elektrycznych nastąpiło około pół wieku po powstaniu muzyki jazzowej i na trwałe zmieniło jej oblicze. Można powiedzieć, że podpięcie wzmacniaczy pod prąd dało impuls i możliwość radykalnej zmiany. Słowniki języka polskiego podają dla "Pod Prąd" dwa główne znaczenia: dosłowne - "płynąć w kierunku przeciwnym do nurtu rzeki" oraz przenośne - "przeciwstawiać się panującym zwyczajom, poglądom itp., opierać się czemuś". W pierwszym znaczeniu, warto pójść pod prąd czasu i przyjrzeć historii, jak toczyły się drogi rozwoju muzyków tworzących, lub uczestniczących w tworzeniu jazzu elektrycznego, skąd brali inspiracje. Wszakże zmiana nie wzięła się znikąd.

Autorzy audycji i kontakt

Cezary Ścibiorski

Zawartość odcinka

1. Piotr Orzechowski, AUKSO Orchestra, Marek Moś – Aleksander Nowak: Naninana for Amplified Keyboard Instrument and String Orchestra
2. The Doors – Break On Through (to the Other Side)
3. The Doors – Riders on the Storm
4. The Beatles – Get Back
5. The Beatles – Don’t Let Me Down
6. Led Zeppelin – No Quarter
7. Miles Davis – Tout de Suite