Smutek i gniew

11/06/2020
Od wielu lat, na całej kuli ziemskiej wciąż mają miejsce instytucjonalne zabójstwa na tle dyskryminacji rasowej, narodowej, religijnej. W odpowiedzi na zamach bombowy w stanie Alabama w 1963 roku, John Coltrane skomponował utwór pod tym tytułem. Niedawne wydarzenia w Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie ukazują, że upływ lat zdaje się wciąż nie niwelować barier między ludźmi.

Audycja

Pod prąd - Pojawienie się instrumentów elektrycznych nastąpiło około pół wieku po powstaniu muzyki jazzowej i na trwałe zmieniło jej oblicze. Można powiedzieć, że podpięcie wzmacniaczy pod prąd dało impuls i możliwość radykalnej zmiany. Słowniki języka polskiego podają dla "Pod Prąd" dwa główne znaczenia: dosłowne - "płynąć w kierunku przeciwnym do nurtu rzeki" oraz przenośne - "przeciwstawiać się panującym zwyczajom, poglądom itp., opierać się czemuś". W pierwszym znaczeniu, warto pójść pod prąd czasu i przyjrzeć historii, jak toczyły się drogi rozwoju muzyków tworzących, lub uczestniczących w tworzeniu jazzu elektrycznego, skąd brali inspiracje. Wszakże zmiana nie wzięła się znikąd.

Autorzy audycji i kontakt

Cezary Ścibiorski

Zawartość odcinka

1. Billy Holiday – Strange Fruit
2. Marcus Miller – Strange Fruit
3. John Coltrane – Alabama
4. Le Trio Joubran – Roubbama
5. Le Trio Joubran – Majaz
6. Dawn Upshaw, London Sinfonietta, David Zinman – Henryk Mikołaj Górecki/Symphony no. 3, op. 36; III. Lento – Cantabile semplice
7. Krystian Zimerman, Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa – Franz Liszt/Totentanz
8. Jack DeJohnette – Alabama